zaterdag 18 november 2017

Twee bijzondere culinaire adresjes in Utrecht



Wat is zo'n weekendje weg toch lekker! Twee dagen en een nachtje en je bent er even helemaal uit geweest. Ik ben net terug van twee dagen uit Utrecht, de stad van Dick Bruna en zijn Nijntje. Leuke tip voor mensen met kleine kinderen: ga eens een nachtje slapen in de Nijntje-kamer van de Stay-Okay Utrecht Centrum. Het is een 4 persoons-familiekamer helemaal in Nijntje sfeer, echt heel leuk! Bij een overnachting krijg je toegangskaarten voor het Nijntje museum!

Nu zit Utrecht echt vol leuke culinaire adresjes, maar er zijn er twee waar ik je graag over vertel. Beide zaken hebben een sociaal maatschappelijke insteek en werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik ben dol op dit soort initiatieven waarbij er voor iedereen een mooie plek in de samenleving is om mee te doen.

De Koekfabriek

Bij De Koekfabriek wordt de koek gebakken door mensen met een verstandelijke beperking. Waar ik helemaal blij van werd is de 'koekjesbar'. Dat voelde voor mij als echte nostalgie. Toen ik klein was, hadden ze bij de Hema een 'koekjesbar' bestaande uit bakken met verschillende koekjes en dan kon je zelf een zakje laten vullen met zelfgekozen koekjes. Bij De Koekjesfabriek mag je helemaal zelf een zakje vullen: zo'n feest om met knijper zelf koekjes uit de mooie potten te pakken!
Nu voor Sinterklaas is er ook hele lekkere speculaas verkrijgbaar!


The Colour Kitchen Oude Gracht

Ik lunchte vandaag heel lekker bij The Colour Kitchen aan de Oude Gracht in Utrecht. Bij The Colour Kitchen (ze hebben trouwens meerdere vestigingen) werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: mensen krijgen een nieuwe kans, worden opgeleid tot horecaprofessionals en daarna op weg geholpen naar een 'reguliere' baan. Hun motto is No Social Waste: geen enkel talent mag verloren gaan.


Door te kiezen wáár we ons geld uitgeven, 

kunnen we mooie initiatieven ondersteunen!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten