zaterdag 25 mei 2019

Voedingslogo's of boerenverstand


Gisteren stond er een stuk in de NRC over de keuze van een nieuw voedingslogo: het bekende 'vinkje' verdween, maar een opvolger is er nog niet.

Zitten we daar nu echt op te wachten: een nieuw voedingslogo? Ik denk het niet: laten we alsjeblieft gewoon ons eigen nuchtere verstand gebruiken. Deze week was nog uitgebreid in het nieuws dat ultra bewerkt voedsel zorgt dat je er meer van gaat eten.

Bedrijven willen graag een voedingslogo om hen te helpen hun producten te verkopen en geld te verdienen. Zodra de normen van de verschillende categorieën bekend zijn, gaan de producenten puzzel om te zorgen dat hun producten er zo voordelig mogelijk uit komen, zodat ze in de juiste categorie terecht komen. Heeft dit met gezondheid of smaak te maken? Nee, dit heeft met verkoop te maken.

De laatste zin van het artikel vat het mooi samen: "Consumenten weten zelf heel goed wat ongezonde producten zijn." En zo is het! Kies zoveel mogelijk voor vers, onbewerkt voedsel, kies iets minder voor bewerkt voedsel ! Laten dat nu net de producten uit de supermarkt zijn die helemaal géén voedingslogo hebben.........











Geen opmerkingen:

Een reactie posten