zondag 28 oktober 2012

Gegrilde groene asperges met ei en parmezaanse kaas


T. en M. zijn een nachtje logeren bij opa en oma en dus eten er even geen kinderen mee. Dat geeft meteen een heleboel meer keuze, wat het leven niet meteen makkelijker maakt!
Nadat ik het grut afgezet had bij opa en oma, ging ik op pad om wat te eten in te slaan. Zaterdagmiddag 16.15 uur, ja dan heb je pech dat je in een dorp woont, want bij zowel de slager, de bakker en de groentezaak waren de deuren gesloten en werd er volop gepoetst! Dat maakt de keuze meteen een stuk kleiner, die werd dus beperkt door de keuze in de supermarkt! Maar ook hier is genoeg te kiezen, hoor.

Na wat wikken en wegen eindigde ik bij de kassa met een bak gyros-reepjes, een bosje groene asperges en een komkommer. Zoals Janneke Vreughdenhil zou zeggen: Gyros-reepjes voor de Hongerige Man, in mijn geval, mijn I. en groene asperges voor mij. Groene asperges uit Peru...... ja, ik weet het niet erg groen, mea culpa, ik had er gewoon echt zin in. Het diner bestond heel simpel uit gyros en zelfgemaakt knoflooksausje voor manlief, gegrilde groene asperges voor mij en voor ons allebei hele lekkere aardappeltjes uit de oven (restje mee terug genomen uit Zeeland: Gourmandine-aardappels) met komkommersalade.

Maar het leukste was dat er nog wat groene asperges over waren en dat leverde op zondagmiddag een uiterst simpele, maar vooral heerlijke lunch op. Het recept komt uit Comfortfood van Janneke Vreugdenhil:
Voor 1 persoon:
1 bos groene asperges
extra vergine olijfolie
2 eieren
een stukje Parmezaanse kaas

Verwarm de oven voor op 200 graden. Maak de asperges schoon: je hoeft ze niet te schillen, alleen te wassen en een paar centimeter van de onderkant van de stengels te snijden. Spreid de asperges uit over een bakplaat. Besprenkel met olijfolie en bestrooi met wat zout. Schuif de bakplaat in het midden van de oven en rooster de asperges in ongeveer 10 minuten gaar. Schud tussendoor een paar keer aan de bakplaat, zodat de asperges omrollen en gelijkmatig garen. Kook, bak of pocheer intussen de eieren. Leg de asperges op een groot bord en vlij er de eieren op. Besprenkel royaal met olijfolie, maal er peper boven en schaaf met een dunschiller schilfers van de Parmezaanse kaas. Eet er brood bij, en eventueel nog een handje zwarte olijven.
Zoek de verschillen. Ik zie nu pas op Jannekes website haar foto van de gegrilde asperges, in het kookboek staat er geen foto bij. Het zijn bijna identieke bordjes, haar en mijn bordje!
Zo kookte ik mijn eitje trouwens: pan met kokend water, gaatje in eitje (maat L) prikken en in 5 minuten (zonder deksel op de pan) koken. Resultaat: gestold wit en mooi vloeibaar eigeel, just the way I like it.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten