maandag 8 oktober 2012

Zoete pannenkoekjes


Na afgelopen zondagochtend samen met onze loge G. laat en vooral lekker uitgebreid te hebben ontbeten, schoot de lunch er tussen de middag bij in, want niemand had honger.
Maar toen we om 16.00 uur na een zonnige wandeling thuis kwamen, hadden we allemaal wel trek in wat lekkers. En dat werden de zoete pannenkoekjes van mijn oma.

Helaas kan ik me niet veel meer herinneren van mijn oma, omdat ze overleed toen ik 6 jaar was. Maar haar pannenkoekjes werden vroeger bij mij thuis vaak gegeten in combinatie met witte bonensoep.  Eerst soep, dan pannenkoekjes. De soep maak ik zelf bijna nooit, want mijn mannen zijn daar niet zo'n grote liefhebbers van. Maar de pannenkoekjes vinden altijd gretig aftrek!!!

Ingrediƫnten voor ongeveer 20 stuks:
  • 160 gram zelfrijzend bakmeel
  • 5 eieren
  • 50 gram witte basterdsuiker
  • 100 ml melk
  • 120 gram rozijnen
  • plantaardige olie, bijvoorbeeld zonnebloemolie
Meng het zelfrijzend bakmeel en de suiker in een kom en maak een kuiltje in het midden. Voeg de eieren toe en begint vanuit het midden te kloppen tot een glad beslag. Voeg geleidelijk de melk toe en blijf roeren tot alle melk is opgenomen. Je kunt kiezen om nu de rozijnen aan het beslag toe te voegen. Ik doe dat liever pas als ik het beslag in de pan schep.
Verwarm een scheutje olie in een koekenpan en schep 3 kleine hoopjes beslag in de pan. Ik gebruik hier een juslepel voor, maar kies vooral wat je makkelijk vindt. Dit is ook het moment dat ik de rozijnen toevoeg. Ik voeg een kleine handgreep rozijnen toe aan het beslag in de juslepel en schep zo drie keer een juslepel beslag in de pan. Bak de koekjes aan beide zijden mooi goudbruin.


De koekjes worden gewoon zo gegeten, liefst uit het vuistje! Geen beleg nodig, want er zit al genoeg suiker in! De pannenkoekjes zijn ook koud lekker en heel handig mee te nemen.

Leuk om mee te nemen bij een mooie herfstwandeling in het bos voor een culinaire tussenstop met warme chocomel uit de thermoskan!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten