vrijdag 29 maart 2019

Noedelsoep met kip en thaise groenten




Toen ik vorige week aan het opruimen was in de keuken van basisschool De Wereldster, waren er twee knullen uit groep 7 aan het afwassen. Eentje van de twee zei: "Ik heb weer eens zin in een lekker soepje!" Altijd leuk om zo'n verzoek serieus te nemen, dus ik vroeg hem welke soep hij graag zou eten de volgende keer. Hij wilde graag noedelsoep. Ik vroeg het ook aan de andere jongen en die wilde graag kippensoep. En voilá, dan maak je dus noedelsoep met kip! En omdat Overheerlijk Overblijven vooral gaat om méér groenten eten, voegde ik voorgesneden thaise groente-mix toe.

Een super snel makkelijk recept door gebruik te maken van voorgesneden groenten en ook nog eens het belangrijkste: erg lekker! De kinderen konden hun soep 'versieren' met gebakken uitjes en voor erbij serveerde ik schijfjes komkommer.


  • 300 gram kipfilet
  • 600 gram wokgroenten
  • 2 of 3 kippenbouillon-blokjes
  • 3 cm gember
  • 180 gram noedels
  • 2 theelepels groene curry kruiden (Jonnie Boer)
  • 4 eetlepels sojasaus
  • zonnebloemolie
  • gebakken uitjes
 Materiaal: soeppan, koekenpan

Schil de gember. Breng 2 ½ liter water aan de kook en voeg (volgens gebruiksaanwijzing op de verpakking) kippenbouillon-blokjes, het geschilde stukje gember en 4 eetlepels sojasaus toe. Doe de kipfilets bij de bouillon en laat de kipfilet in 15 minuten garen in de warme (niet-kokende) bouillon.

Verhit in de koekenpan een scheutje zonnebloemolie en roerbak de wokgroente. Breng de groente op smaak met de groene curry kruiden.


Haal de gare kipfilet en het stuk gember uit de bouillon. Voeg de groente en de noedels toe aan de bouillon. Kook de noedels in 5 minuten gaar.

Trek de kipfilet met twee vorken in kleine stukjes en voeg de kip toe aan de soep.

Serveer de soep met gebakken uitjes. Hou je van pittig? Voeg dan nog een schepje sambal toe!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten