maandag 3 augustus 2015

Amandelballetjes á la Rens Kroes



Op vakantie kocht ik dit doosje dadels. Dadels zijn vruchten van de dadelpalm, een tweehuizige palm. Dadels groeien in trossen aan de vrouwelijke bomen. Er zijn wel meer dan 400 soorten.
De lekkerste vind ik de mejoul dadels: die zijn wat groter en vleziger dan de dadels die je meestal in de supermarkt ziet. Deze kleinere 'supermarkt-dadel' is vaak ook gekonfijt in glucosestroop en de mejoul dadel zijn puur natuur, zonder toevoegingen. Je vind de mejoul dadel tegenwoordig wel ook gewoon in de supermarkt, hoor. Ik zag ze laatst zelfs bij de Lidl liggen. Als het om mejoul dadels gaat, staat dat eigenlijk altijd wel op de verpakking, maar je merkt het ook aan de prijs. Mejoul dadels zijn een stuk duurder dan de kleine dadels. Maar zeker eens de moeite waard om jezelf op te trakteren.

Mijn doosje dadels (waren trouwens geen mejoul, maar wel ongesuikerde dadels) viel me wat tegen: ze zijn erg 'kwebsj' (=zacht). Maar ze gaven me wel meteen de kans om te spelen in de keuken. Ik had een tijdje geleden een recept van Rens Kroes in Jamie Magazine gelezen. Na even google-en vond ik het recept voor chocoballen snack op haar website.

Nu ben ik dol op chocolade en had graag Rens haar chocoballen gemaakt, maar helaas had ik geen cacao in huis. Dus roeien met de riemen die je hebt, werden het amandelballetjes.

Ingrediënten voor ongeveer 15 balletjes:
  • 120 gram amandelen (mag ook schaafsel zijn)
  • 100 gram dadels
  • klein scheutje citroensap
  • mespuntje geraspte citroenschil
  • klein snufje zout
  • eventueel beetje honing
  • 15 amandelen
  • kokosraps


Materiaal: keukenmachine of hakmolen van staafmixer

Hak de amandelen fijn in de keukenmachine. Haal de pitten uit de dadels, voeg ze toe aan amandelen en pureer het geheel. Voeg citroensap, -rasp en zout toe en meng goed. Het moet een stevig smeuïg mengsel zijn. Als je dadels wat aan de droge kant zijn, moet je misschien nog een klein beetje honing toevoegen om er een smeuïg geheel van te maken.

Pak een amandel en een beetje dadel/noten-mengsel. Vorm er een balletje ter grootte van een flinke knikker met in het midden de amandel. Maak zo ongeveer 15 balletjes. Rol de balletje door de kokos.

Leg ze een uurtje in de koelkast en ze zijn klaar om te eten! 

Ze zijn heerlijk! Bij het volgende bezoekje aan de supermarkt staat cacao op mijn boodschappenlijstje, want nu wil ik die chocoballen zeker ook proberen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten