woensdag 18 december 2013

Chocoladeflikken


Komt je dit bekend voor? Woensdagmiddag, de kinderen (in mijn geval mijn knullen) hebben vrij en hebben bedacht dat ze chocolaatjes willen gaan maken. Samen de keuken in en wat lekkers maken, vind ik altijd wel leuk, dus prima. Alleen na 10 minuten sta ik alleen in de keuken en de knullen zijn lekker naar buiten!

Nu heb ik me prima geamuseerd en leuke kerstchocolaatjes gemaakt! Mocht je ook aan de slag willen samen met je kinderen, zo deden wij (of moet ik zeggen: deed ik??) het:

Ingrediënten:
200 gram pure chocolade
75 gram witte chocolade
handje rozijnen
handje ongezouten nootjes naar keuze
handje gekleurde snoepjes

Voor de nootjes en snoepjes kies je wat je nog in huis hebt. Als noten werden dat bij mij vandaag pinda's en pistachenootjes. Omdat het bijna Kerstmis is, gebruikte ik als snoepjes 1 in stukjes gehakte candy cane, zo'n pepermunt wandelstokje voor in de kerstboom.

Hak de pure en witte chocolade klein. Smelt beide chocolade, alle beide in een aparte kom (dus niet samen in één kom.) Nu kan dit in de magnetron, maar ik doe het liever op de ouderwetse manier: au bain marie. Heb je dat nog nooit gedaan, kijk dan even naar dit handige filmpje van Karin Luijten van kokenmetkarin.

Leg een vel bakpapier op het aanrecht, schep er hoopjes gesmolten pure chocolade op en strijk een beetje uit. Versier de helft van de chocolade met nootjes en rozijnen en de andere helft met de snoepjes.
Nu kun je ze afmaken door er lijntjes overheen te spuiten van de gesmolten witte chocolade. Hiervoor kun je zelf een cornetje vouwen en op internet vind je precies hoe je dit het beste kunt doen. Ik gebruik graag een papieren frietzakje. Dus vraag de volgende keer als je friet gaat afhalen een schoon/niet gebruikt klein frietzakje aan je frietboer, zodat je dat klaar hebt liggen voor een culinaire uitspatting...
Vul het zakje met de gesmolten witte chocolade en vouw het zakje dicht door de bovenkant om te vouwen en zo verder om en om te vouwen zoals je doet met een tube tandpasta. Knip het onderste puntje ervan af en nu kun je lijntjes trekken.

Laat de chocoladeflikken opstijven en haal ze daarna voorzichtig van het bakpapier af. Doe ze in een mooi zakje of doosje en je hebt een heel leuk (kerst)presentje. Of smul ze gewoon lekker zelf op....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten