maandag 30 december 2013

Wafels


Toen ik vanmiddag naar buiten liep, rook het heerlijk bij de buren. Er werden wafels gebakken....

In Zuid-Limburg worden van oudsher met Oud op Nieuw meer wafels dan oliebollen gebakken. Voor mij een traditie die ik eigenlijk pas leerde kennen, toen ik mijn I. leerde kennen. De echte 'Hel waffele', harde wafels, zoals ze in de regio Maastricht worden gegeten, worden gebakken met zuiveringszout. Mijn schoonmoeder had kilo's beslag in emmers klaar staan. Je moet het deeg een nacht laten rusten voor je gaat bakken. En als er gebakken was, stond de tafel vol met roosters opgestapelde wafels.

Ik bak wel 'harde' wafels, maar ik gebruik altijd bakpoeder. Je proeft trouwens een duidelijk verschil tussen wafels met zuiveringszout of bakpoeder. Bak beide en je kunt proeven welke jij het lekkerste vindt. Op de site van Veldeke staat het recept van 'Hel waffele' van Netty Engels met zuiveringszout (=bakammoniak).

Hier in huis ruikt het ondertussen ook al heerlijk. Hieronder vind je het recept dat ik gebruikte. Een bronvermelding kan ik niet geven, want waar het recept vandaan komt, weet ik niet meer. Ik geloof via vrienden van mijn ouders....?

Ingrediƫnten:
  • 500 gram bloem
  • 1 zakje bakpoeder
  • 300 gram witte basterdsuiker
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 250 gram boter in kleine stukjes
  • 3 eieren
  • snufje zout
  • eventueel rozijnen (125 gram).
Materiaal: wafelijzer

Meng de bloem met het bakpoeder en voeg de basterd- en vanillesuiker toe. Meng vervolgens de overige ingrediƫnten. Voeg indien nodig beetje meer bloem toe, totdat het niet meer plakt. Verdeel het deeg in kleine porties van ongeveer 50 gram (een flinke bitterbal) en rol er worstjes van. Laat de worstjes even rusten in de koelkast. Verwarm het wafelijzer voor en bak de wafels in ongeveer 2 minuten goudbruin en gaar. Laat de wafels afkoelen op een rooster.


Net pas gelezen dat het vroeger de traditie was om de wafels op Oudjaarsdag te bakken en pas op Nieuwjaarsdag op te eten. Een traditie die wij hier in huis niet volgen!

Gewoon meer dan voldoende bakken, zodat je beide dagen van wafels kunt genieten en natuurlijk uit kunt delen aan familie en vrienden!

1 opmerking:

  1. Hello From Volrecepten.be!

    We are a recipe search engine and I would like to invite you to join our site and make your recipes available to many people. If you liked it, you can join through the top blogs on the right of the page.
    Please, contact me if you any question :)

    BeantwoordenVerwijderen