zondag 1 december 2013

Speculaasjes


Eerst was ik niet van plan om dit recept te bloggen, want eigenlijk is het vooral een herhaling van de kruidnoten-blog. Maar de speculaasjes waren zo lekker, dat ik het toch graag met jullie wil delen.

Afgelopen donderdag bakte ik kruidnootjes met de klas van M. Ik had thuis al een aantal ballen deeg voorbereid en daar was er eentje van over. Zo kwam het dat ik gisteren nog een bal kruidnotendeeg in de koelkast had liggen en dat is natuurlijk zonde om weg te gooien. Dus ik besloot er snel even speculaasjes van te maken.

Ingrediënten:
150 gram zelfrijzend bakmeel
75 gram bruine basterdsuiker
½ eetlepel speculaaskruiden
snufje zout
60 gram koude roomboter
± 30 ml melk
1 ei
30 gram amandelschaafsel
vershoudfolie en bakpapier

Meng het meel met de suiker, het zout en de speculaaskruiden. Snij de boter met twee messen in kleine stukjes, voeg de boter toe aan het meelmengsel en kneed alles tot een samenhangend deeg. Voeg beetje bij beetje de melk toe om een samenhangende bal te krijgen. Pak de deegbal in met vershoudfolie en laat het deeg minstens 1 uur rusten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Kneed het deeg even door en vorm er een dikke worst  (Ø 6 cm) van. Snij er plakjes van (van ongeveer een 1/2 cm dik). Door het snijden vervormen de plakjes een beetje in een ovaal-vorm, maak er met je handen weer een mooie cirkel van. Leg de koekjes met een beetje tussenruimte op de bakplaat. Klop het ei los, bestrijk de koekjes ermee en strooi over elk koekje wat amandelschaafsel. Bak de koekjes in het midden van de oven in ongeveer 15 minuten gaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten