vrijdag 22 februari 2019

Sushitaart met tonijn, komkommer en wortel



Een tijdje geleden schreef ik een prijsvraag uit voor de leerlingen van basisschool De Wereldster om leuke lunchsuggesties in te dienen die we samen zouden kunnen maken bij Overheerlijk Overblijven, Er kwamen allerlei leuke ideeën binnen van andijviestamppot tot pizza.
Natuurlijk moest ik 1 winnaar kiezen en dat werd het meisje met het idee van sushitaart!
Nu heb ik niet zoveel met sushi (sorry....) en ik had nog nooit gehoord van een sushitaart. Het meisje legde me uit dat je in plaats van rolletjes een taart met verschillende lagen maakt.

Ik 'google'-de thuis even en kwam toen uit bij het recept voor sushitaart van Chickslovefood. Hiermee ging ik aan de slag. Vandaag was het zover en heb ik met de leerlingen (waaronder natuurlijk de winnaar van de prijsvraag) sushitaart gemaakt voor Overheerlijk Overblijven. Gelukkig houden veel kinderen van sushi, want er werd goed gesmuld van de sushitaarten!

Ingrediënten (6 personen):
  • 500 g sushirijst
  • 1 theelepel zout
  • 3 eetl. rijstazijn
  • 2 eetl. citroensap
  • 2 theelepels poedersuiker
  • 1 halve komkommer
  • 100 gram geraspte wortel
  • 3 blikjes tonijn
  • 5 lepels mayonaise
  • 6 theelepels chili saus
  • 4 vellen nori
  • 50 gram sojaboontjes
  • 40 gram zeewiersalade
  • 1 eetl. zwarte sesamzaadjes

Materiaal: springvorm (22 cm)

Kook de sushirijst met het zout volgens de aanwijzingen op de verpakking. Maak een dressing van de sushi-azijn, citroensap en poedersuiker. Meng de dressing door de rijst.
Snijd of knip twee nori vellen zodat ze de bodem van de springvorm bekleden en leg ze op de bodem. Verdeel de helft van de rijst over de nori.

Schaaf de komkommer in plakjes. Verdeel plakjes komkommer over de rijstlaag.

Laat de tonijn uit blik goed uitlekken. Meng de mayonaise met de chilisaus en meng er de tonijn doorheen.

Verdeel de helft van de tonijnsalade over de komkommer. Verdeel de helft van de geraspte wortel over de tonijn. Leg hierop weer twee op maat geknipte norivellen. Daarop de tweede helft rijst, gevolgd door weer een laag plakjes komkommer, de tweede helft tonijnsalade en de tweede helft geraspte wortel.

Versier de taart met de zeewiersalade, sojaboontjes en zwarte sesamzaadjes. Zet de taart 10 minuten in de koelkast om op te stijven.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten